zamknij
Strona główna » Aktualności » tydzień 14 - Połowa Oceanu Indyjskiego

tydzień 14 - Połowa Oceanu Indyjskiego

Połowa Oceanu Indyjskiego za rufą, wraz z całym bałaganem meteorologicznym. Chyba :) Wschodni indyk do tej pory wyglądał na dużo bardziej przewidywalny. Wielki niż na południu kształtował dość stabilną pogodę. Na południu wiatry o sile sztormu, a im dalej na północ tym wiatry słabsze, ale nadal mocne 5-7B. Najważniejsze, że z właściwego kierunku – zachodniego. Od kilku dni poruszam się wiec autostrada nr 40. Przebiegi dobowe w końcu wróciły do normy :) Jak długo taka sytuacja się utrzyma nie wiem, ale jest szansa, że kolejny, już 5 tydzień będzie bez sztormów i w dobrym tempie. Tempo jest ważne, gdyż trzeba być na Hornie latem, a to kończy się wraz z końcem lutego. Dobre, mocne warunki i prędkość dobrze też wpływają na morale. Powolna żegluga nie tylko demoralizuje załogę, która zaczyna się martwic czy wyrobi się w kalendarzu pogodowym. Wpływa też na komfort życia bardzo negatywnie. Wiatr znika, a fala zostaje. Rzuca jachtem w każdą stronę. Normalnie, gdy wieje wiatr w burtę nawietrzną, która jest w tym momencie wyżej (bo jacht się przechyla), że przeróżne przedmioty czy ciała mogą spaść, zsunąć się tylko na burtę niższą-zawietrzną. Jest to tak naturalne jak przyciąganie ziemskie, bo to w końcu przyciąganie ziemskie. Człowiek się przyzwyczaja, że np. pełny kubek (tzn. ? pojemności, na jachcie nigdy nie leje się do pełna) odstawia się tak miał oparcie po zawietrznej-niższej stronie. I żeby po tej stronie nie było absolutnie żadnych rzeczy, które naprawdę nie lubią wody, albo ryby w oleju. Taki śpiwór czy komputer maja swoje sympatie i antypatie. Traktujmy je poważnie.

I nagle, wraz z wiatrem to znika. Nie ma tego parcia w jasno określonym kierunku. Wszystko napiera we wszystkich kierunkach. Niewiadomo z której koji łatwiej spać. Obiad ugotować jest trudniej niż w sztormie. Żaglami, mimo że zabezpieczone kontraszotami rzuca gwałtownie z jednej na druga stronę. Takielunek wydaje paskudne jęki. Wydaje się, że żagle się podrą i coś zaraz się połamie czy urwie. I czasem tak jest. Ne da się spać przez ten hałas i stres ze coś się rozwali. Ponieważ żagle zamiast pracować latają jak…, no nie pracują poprawnie jacht nie ma prędkości, a wiec również sterowności. Do tego z braku energii jest łatwo wybijany z kursu przez fale. Można godzinami kręcić się w kółko czekając aż fala wygaśnie lub zacznie znowu wiać wiatr. Zrzucenie żagli i rezygnacja z walki o konkretny kurs nie zawsze jest dobrym pomysłem. Gdy jest duża, stroma fala ryzykujemy ustawienie jachtu do niej burtą, a to może skończyć się wielkim przechyłem, a w ekstremalnych sytuacjach wywrotką. Wiemy, że dostanie w oko cyklonu to sytuacja praktycznie beznadziejna, właśnie dlatego, że jest tam kosmiczne, trudne do wyobrażenia zafalowanie które stworzył huraganowy wiatr którego tam już nie ma. (huragan, cyklon, tajfun to lokalne nazwy tego samego zjawiska).  Cisze to diabelski wynalazek. Wymyślony przez branże paliwową i motoryzacyjną na pewno :) W ciszy jesteśmy maksymalnie wku…… ponieważ nie poruszamy się do celu, jesteśmy nie wyspani, głodni. W sztormie się tylko boimy.

Na liczniku:

11356 mil z średnią 4,8 węzła czyli 115 mil na dobe

„do celu” zrobione 10750 mil z średnią 4,5 węzła czyli 109 mil na dobe

Do mety jeszcze 16096 mil

Utwory tygodnia:

  • Ilya – BPD
  • Ibeyi –Oya
  • Indukti - Freder

Płyta tygodnia:

  • Ilya - Poise Is The Greater Architect

Książki :

  • Terry Pratchett – Niewidoczni Akadamicy
  • Wojciech Jagielski – Wypalanie traw
  • William S.Burroughs - Nagi lunch
  • Terry Pratchett – Piekło pocztowe

Ominięte:

  • Sztormy. To już 4 tydzień bez sztormów.

Minięte:

  • Sputnik III, w noc miedzy 24 a 25 listopada minęliśmy się lewymi burtami w bezpiecznej odległości 2400 mil :). Oni w czwórkę mieli 700 mil od Sri Lanki, a ja 1400 do brzegów Australii.  Ale przez chwile byliśmy na tym samym południku. I płyniemy do tego samego portu macierzystego – Kamienia Pomorskiego.
Szymon , 2017-11-27
Więcej w temacie: Aktualności

« wróć do poprzedniej strony

Zobacz podobne tematycznie artykuły:

Tydzień 26 - miałem pomysł
Szymon, wczoraj, 21:50

Miałem pomysł żeby zakotwiczyć na Falklandach. Nie zmieniło by to statusu rejsu. Reguły dopuszczają kotwiczenie, ale oczywiście nie można schodzić na ląd ani otrzymywać wsparcia z zewnątrz. Kotwiczył pierwszy nonstopowicz czyli Robin Knox-Johnston, kotwiczyć się zdarza żeglarzom startującym w samotniczych regatach non stop dookoła świat – Vendee Globe.  

Używam tylko żagli przednich, najmniejszych. Baby foka oraz foka sztormowego razem lub pojedynczo. Teraz to bardziej drifting niż żeglowanie. Średnie prędkości w tym tygodniu wahają się miedzy 3 a 3,5 węzła i sporo zawdzięczam prądom. Grota w zasadzie i tak nie mogę używać bo zwęziła się likszpara.

Po kilku dniach od feralnego przechylenia jachtu i uszkodzenia masztu sytuacja wygląda na opanowaną. Szymon po konsultacjach technicznych wykonał awaryjne zabezpieczenie masztu przy pomocy lin i materiałów znajdujących się na pokładzie. 

Szymon musi znacznie zwolnić tempo żeglugi STOP maszt jest nadwyrężony STOP rejs kontynuowany STOP - więcej w wiadomości :)

Komentarze

Autor:
Twój komentarz:

Ten artykuł nie był jeszcze komentowany

Partner główny

Patron honorowy

Newsletter

Podaj swój adres e-mail. Wyslemy Ci nowości i powiadomienia